Giffits GmbH (nedan kallat Giffits) köper och säljer endast i enlighet med dessa allmänna villkor. Motbekräftelser som inte är förenliga med dessa villkor kommer att avvisas.
Vid beställning via Internet ingås avtal mellan kunden och Giffits när Giffits accepterar beställningen. Detta sker genom att en orderbekräftelse skickas via e-post. Utskick av orderbekräftelse innebär inte att Giffits accepterar beställningen utan endast att Giffits bekräftar mottagandet av beställningen. Kundens ångerrätt enligt § 649, stycke 1, mening 1 BGB är begränsad till viktiga skäl. Vid uppenbara skriv-, tryck- och räknefel har Giffits rätt att häva avtalet om inte kunden är villig att acceptera avtalet på de villkor som uppenbarligen var avsedda. Giffits medarbetare är inte behöriga att träffa muntliga sidoöverenskommelser eller lämna muntliga utfästelser som går utöver innehållet i det skriftliga avtalet.
Över- eller underleveranser på upp till 10 % är tillåtna. I detta fall är kunden, som har meddelat den korta leveransen i enlighet med § 377 HGB, endast skyldig att betala det leveranspris som motsvarar den faktiskt levererade kvantiteten. Överleveranser på upp till 10 % ska betalas av kunden om kunden inte har gjort en reklamation i enlighet med § 377 HGB. I detta fall ska kunden också vara skyldig det proportionellt ökade priset som kan hänföras till den överskjutande leveransen. Om kunden vid en överleverans har meddelat Giffits i enlighet med § 377 HGB, ska kunden inte vara skyldig att betala det ytterligare belopp som proportionellt är hänförligt till överleveransen om kunden inte har något intresse av överleveransen och meddelar Giffits om detta inom de tidsfrister som gäller för anmälan av fel enligt § 377 HGB. Han är dock då skyldig att på begäran återlämna det överskjutande godset till Giffits. Över- eller underleveranser ger inte kunden rätt att vägra mottagande eller att frånträda avtalet.
Giffits har rätt att vid varje tidpunkt göra delleveranser och utföra deltjänster, såvida inte delleveransen eller deltjänsten är oskälig för kunden.
Om fraktkostnaderna för en varuförsändelse bevisligen överstiger de schablonmässiga fraktkostnaderna förbehåller sig Giffits rätten att överföra de extra kostnaderna till kunden. Vid beställningar från utlandet kan ytterligare tullkostnader eller importavgifter uppkomma i destinationslandet. Sådana kostnader ska bäras av kunden; Giffits har inget inflytande över avgifterna och deras belopp.
Leveransdatum eller tidsfrister är endast bindande om de har bekräftats av Giffits skriftligen eller via telex. Giffits är inte ansvarigt för förseningar i leverans och prestation på grund av force majeure och på grund av händelser som avsevärt försvårar eller omöjliggör leverans för Giffits, inte bara tillfälligt, även vid bindande avtalade frister och datum. De ska berättiga Giffits att skjuta upp leveransen eller tjänsten under den tid hindret varar plus en rimlig starttid eller att helt eller delvis frånträda avtalet på grund av den del som ännu inte uppfyllts. Om Giffits är ansvarig för att bindande avtalade tidsfrister och datum inte hålls eller är i dröjsmål, ska ansvaret vara begränsat till en halv procent av fakturavärdet (exklusive moms) för de leveranser och tjänster som berörs av förseningen för varje fullgjord förseningsvecka, dock sammanlagt högst fem procent av fakturavärdet för de leveranser och tjänster som berörs av förseningen. Alla ytterligare anspråk är uteslutna, såvida inte förseningen beror på grov vårdslöshet från Giffits sida.
Giffits förbehåller sig rätten till mindre eller obetydliga avvikelser vad gäller färg, materialtjocklek och utformning. Motsvarande uppgifter på leveransobjektet och tjänsten är beskrivningar eller märkning och är inte garanterade egenskaper.
Risken övergår på uppdragsgivaren så snart försändelsen har överlämnats till den som utför transporten. Om avsändandet försenas på uppdragsgivarens begäran, övergår risken på uppdragsgivaren när denne meddelar att försändelsen är klar för avsändning.
Vid s.k. drop shipments eller varor som inte levereras direkt till Giffits är Giffits inte skyldigt att underkasta varorna en noggrann kontroll avseende fel eller fullständighet. Vår reklamation ska därför ändå anses ha skett i rätt tid om kunden omedelbart har underrättat Giffits och Giffits utan dröjsmål har vidarebefordrat reklamationen till leverantören. Eventuella klagomål måste göras omedelbart och skriftligen. Kunden i denna mening är slutkunden och inte transportör, speditör eller annan ställföreträdare.
Varorna förblir Giffits egendom till dess full betalning erlagts. Kunden har dock rätt att med äganderättsförbehåll sälja varorna vidare inom ramen för sin normala affärsverksamhet. Vid vidareförsäljning ska kunden som säkerhet till Giffits överlåta samtliga fordringar som uppkommer i anledning av vidareförsäljningen. Vid tredje mans tillträde till förbehållsvaran skall kunden utan dröjsmål påtala Giffits äganderätt och underrätta Giffits om transaktionen.
Giffits erbjuder i allmänhet betalning i förskott, på faktura eller med kreditkort (MasterCard, Visa). Giffits förbehåller sig rätten att endast erbjuda kunden vissa betalningsmetoder för varje beställning. Avdrag för rabatter får endast göras om detta uttryckligen avtalats. Vid köp på faktura ska fakturabeloppet betalas inom 14 dagar från mottagandet av varan. Om betalning sker med kreditkort debiteras kundens kreditkortskonto omedelbart med fakturabeloppet. Kunden samtycker till att Giffits får skicka fakturan i digital form, t.ex. som pdf-fil. Från vilken tidpunkt e-fakturor skickas i B2B-affärer och i vilket format är upp till Giffits att avgöra.
Tysk lag skall tillämpas med uteslutande av FN:s konvention om avtal för internationell försäljning av varor. Exklusiv jurisdiktion och uppfyllelseort för alla anspråk i samband med affärsrelationen är Giffits säte. Giffits har även rätt att vidta rättsliga åtgärder vid kundens allmänna domstol.
Giffits försäkrar att följa dataskyddsbestämmelserna, särskilt GDPR och BDSG samt andra relevanta rättsliga normer, vid behandling av kundens personuppgifter. Endast de uppgifter som är absolut nödvändiga för användningen av en tjänst kommer att behandlas. Personuppgifter behandlas konfidentiellt. De kommer endast att vidarebefordras till tredje part om detta är absolut nödvändigt för att fullgöra avtalet. Ytterligare information finns i Giffits dataskyddsinformation.
Alla upphovsrättsliga nyttjanderätter i alla processer och för alla ändamål till skisser, mönster, original, filmer och liknande som skapats av Giffits ska förbli hos Giffits, med förbehåll för eventuella uttryckliga bestämmelser om motsatsen. Erbjudandet på webbplatsen tillhandahålls och övervakas av Giffits, Hamburg. All data, information och material på denna webbplats, ikoner/bilder, illustrationer, ljud- och videoklipp är skyddade av upphovsrätt, varumärken och andra immateriella rättigheter som innehas eller kontrolleras av Giffits eller andra parter och för vilka Giffits har beviljats licenser. Detta material/data får inte kopieras, reproduceras, återpubliceras, laddas upp, postas, överföras eller distribueras på något sätt, inklusive via e-post eller andra elektroniska medel. Utan föregående skriftligt medgivande från ägaren är modifiering av data, information och material, användning på andra webbplatser eller i nätverksdatamiljöer och användning för andra än personliga, icke-kommersiella ändamål ett brott mot upphovsrätt, varumärkesrätt och andra äganderätter och är därför förbjudet. Giffits förbehåller sig rätten att åtala varje intrång i dessa rättigheter.
För bolag gäller följande:
I enlighet med § 377 i den tyska handelslagen (HGB) måste kunden inspektera de levererade varorna omedelbart och rapportera eventuella fel för att inte förlora sina garantianspråk. Levererad vara tas endast tillbaka efter skriftlig överenskommelse mellan kunden och Giffits.Varor som på kundens begäran försetts med ett reklammeddelande tas inte tillbaka. Såvida inte bestämmelserna i punkt 3 "Omfattning av leverans och tjänster" och/eller punkt 7 "Garanti" i dessa allmänna villkor är tillämpliga. Returkostnaderna ska bäras av kunden. Giffits accepterar inte frakterade returer. Det föreligger ingen rätt till omleverans av varan. Varuprover kan endast levereras mot faktura. Rätt till retur av varuprov föreligger inte om inte bestämmelserna i punkt 7 "Garanti" i dessa allmänna villkor är tillämpliga.Om mer än 100 enheter av den vara som beställts som varuprov köps in, kommer varuprovskostnaderna att kvittas mot beställningen. För produkter med större minsta inköpskvantitet betalas provkostnaderna när den minsta inköpskvantiteten köps.Det tar vanligtvis två till tre arbetsdagar att behandla en reklamationsförfrågan.Vänligen kontakta din personliga kontaktperson på Giffits. Du kan också nå dem via e-post till info@giffits.se eller via fax till +49 (0)40 2788 201-790.
Följande gäller för konsumenter:
Om uppenbara transportskador upptäcks vid leveransen av varorna ber vi att sådana fel om möjligt anmäls direkt till transportören och att Giffits kontaktas omgående. De lagstadgade kraven och deras verkställighet, i synnerhet garantirättigheterna, förblir opåverkade även om kunden inte gör ett klagomål och/eller kontaktar Giffits. Kunden skulle dock hjälpa Giffits att genomdriva sina egna anspråk mot transportören eller transportförsäkringsbolaget. Det tar vanligtvis två till tre arbetsdagar att behandla en reklamationsförfrågan.Vänligen kontakta din personliga kontaktperson på Giffits. Du kan också nå dem via e-post till info@giffits.se eller via fax till +49 (0)40 2788 201-790.
Konsumenter har lagstadgad ångerrätt enligt vad som anges i ångerpolicyn. Om kunden är en företagare eller agerar på uppdrag av ett företag (§ 14 BGB), beviljas ingen ångerrätt och returrätt i enlighet med § 312g BGB i samband med § 355 BGB. Ångerrätten gäller endast för konsumenter i den mening som avses i § 13 BGB: "En konsument är varje fysisk person som ingår en rättshandling för ändamål som huvudsakligen faller utanför hans närings- eller yrkesverksamhet."
Avbokningsregler
Rätt till avbeställning
Du har rätt att säga upp detta avtal inom fjorton dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen är fjorton dagar från den dag då du eller en av dig angiven tredje part, som inte är transportör, tog de sista varorna i besittning.
För att utöva din ångerrätt måste du skicka oss
Giffits GmbH
Weidestraße 122 b
22083 Hamburg
Tyskland
Telefon: 0200 123 535
Fax: +49 (0)40 2788 201-790
www.giffits.se
info@giffits.se
genom ett tydligt meddelande (t.ex. ett brev som skickas per post, fax eller e-post) om ditt beslut att säga upp detta avtal. Du kan använda det bifogade exemplet på ångerblankett, men det är inte obligatoriskt. För att iaktta ångerfristen räcker det att du skickar ditt meddelande om utövande av ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut.
Konsekvenser av uppsägning
Om du frånträder detta avtal ska vi återbetala alla betalningar som vi mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader till följd av ditt val av en annan typ av leverans än den billigaste typen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från den dag då vi informerades om ditt beslut att frånträda detta avtal. Vid denna återbetalning använder vi samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida vi inte uttryckligen kommit överens om något annat med dig; du debiteras inte i något fall några avgifter för denna återbetalning.
Vi kan vägra att återbetala dig förrän vi har fått tillbaka varorna eller tills du har lämnat bevis på att du har returnerat varorna, beroende på vilket som inträffar tidigast.
Du måste returnera eller överlämna varorna till Giffits GmbH, Rücksendung, Weidestraße 122 b, 22083 Hamburg omedelbart och i vilket fall som helst senast inom fjorton dagar från den dag då du informerar oss om hävningen av detta avtal. Tidsfristen är uppfylld om du skickar varorna innan perioden på fjorton dagar har löpt ut. Du ska bära de direkta kostnaderna för att returnera varorna. Kostnaderna för varor som inte kan skickas med paketpost beräknas uppgå till högst cirka 80 euro.
Du behöver endast betala för eventuell värdeminskning av varorna om värdeminskningen beror på hantering av varorna som inte är nödvändig för att kontrollera deras skick, egenskaper och funktionalitet.
Skäl för uteslutning eller annullering
Ångerrätten gäller inte för avtal:
Exempel på avbokningsformulär
(Om du vill säga upp avtalet, vänligen fyll i och returnera detta formulär)
Till
Giffits GmbH
Weidestraße 122 b
22083 Hamburg
Tyskland
Telefon: 0200 123 535
Fax: +49 (0)40 2788 201-790
www.giffits.se
info@giffits.se
Jag/vi (*) häver härmed det avtal som ingåtts av mig/oss (*) om köp av följande varor (*)/tillhandahållande av följande tjänster (*)
- Beställd den (*)/ mottagen den (*)
- Konsumentens/konsumenternas namn?
- Konsumentens/konsumenternas adress?
- Konsumentens/konsumenternas namnteckning (endast för anmälan på papper)
- Datum
_______________________
(*) Stryk det som inte är tillämpligt
Den 9 januari 2016 inrättade Europeiska kommissionen en plattform för tvistlösning utanför domstol i samband med köp på nätet. Den kan nås via webbadressen https://ec.europa.eu/consumers/odr. Giffits vill ta tillfället i akt att informera om att det inte finns någon skyldighet att delta i ett skiljeförfarande och att denna möjlighet tyvärr inte kan ges.
Om enskilda bestämmelser i dessa allmänna villkor helt eller delvis skulle vara eller bli ogiltiga eller innehålla en lucka, ska detta inte påverka giltigheten av de återstående bestämmelserna.
Giffits GmbH
Weidestraße 122 b
22083 Hamburg
Tyskland
Telefon: 0200 123 535
Fax: +49 (0)40 2788 201-790
www.giffits.se
info@giffits.se
Verkställande direktör: Marcus Schulz, Thorsten Schmidt
Status: Hamburg, november 2024